Hur kan stadens innovationer hitta in i klassrummen? Och tvärtom!
Vad?
I Helsingborg bubblar det av idéer, initiativ och tester för att hitta lösningar som kan bidra till den hållbara och smarta staden. Vi vill se om vi kan underlätta vägen mellan innovationsarbetet i staden och eleverna i stadens klassrum – och vice versa.
Varför?
De mest påhittiga och kreativa problemlösarna hittar vi i skolans värld och kan vi ta vara på idérikedomen i våra klassrum så kan vi komma långt i arbetet med att hitta lösningarna på framtidens utmaningar. Men det är mycket som ska göras, undervisas och administreras i skolan och för att göra det lite enklare vill vi testa om vi kan ta innovationsarbetet som görs och plattformarna vi använder för att berätta och bjuda in till innovationsarbetet och göra det lite enklare att använda som lärare.
Hur?
Vi tar innovationsdatabasen som innovation.helsingborg.se bygger på och lägger till en sajt där lärare kan logga in och sedan filtrera på till exempel ämnen, centrala innehåll eller gymnasieprogram. Vips finns det ett par exempel på initiativ att arbeta med tillsammans med klassen. Med ett par klick kan läraren också skapa sitt egna H22 city expo-program och det skapas ett underlag på vad våra elever och lärare är nyfikna på att uppleva inför, under eller efter H22 City Expot. På samma gång skapas det möjligheter för stadens förvaltningar och bolag att få indikationer på vilka skolor som är intresserade av ett samarbete med specifika initiativ och istället för att det är ett par olika lärare som blir kontaktade för att samarbeten så kan fler bli inbjudna.
Status: Avbruten
Vi har hittat att vi kan komma åt flera av de värden vi ville komma åt genom att använda oss av Pedagogsajten och det barnspår som planeras till expot.