Vad?

Vi har utvecklat och testat att använda oss av digital tolk i mötet med våra klienter.

Varför?

Det är ibland svårt att få tag på tolk till alla samtal där det behövs. Även med tolk finns ingen garanti för att termer översätts korrekt och begripligt.

Hur?

En tolkningsapp har testats tillsammans med medarbetare som talar arabiska, turkiska och holländska. Appen lär sig att känna igen ord och begrepp ju mer den används.

Effektmål

Minskat behov av tolktjänster i staden med 40%

Effektmål

Ökad trygghet hos våra klienter i samband med användande av tolk i samtal med stadens personal

Effektmål

Ökad tillgänglighet av tolkar

Invånarinvolvering

Appen har testats med klienter på Socialförvaltningen.

  • Drivs av

    Arbetsmarknadsförvaltningen, Socialförvaltningen, Stadsledningsförvaltningen

  • Utmaning

    Hur kan vi öka invånarnas trygghet?

  • Kategori

    Trygghet

  • Teknologier

    Applikation, Automatisering/RPA

  • Estimerad budget

    350000 kr

  • Kostnad hitintills

    350000 kr

  • Sektor

    Digitalisering

  • Partners

    Digitaliseringsavdelningen

Kontakt

Namn: Anders Westerlund
E-post: anders.westerlund@helsingborg.se

Namn: Lisbeth Davidsson
E-post: lisbeth.davidsson@helsingborg.se