Vad?

I webbappen får hyresgästen information på lätt svenska samt informationsfilmer om hur du tar hand om din bostad på bästa sätt. Appen kommer till nytta för de hyresgäster som inte hunnit lära sig svenska, de kan lätt byta språk på texten samt se informationsfilmerna i dubbad tappning. Appen lämpar sig även för de som har koncentrationssvårigheter eller bara känner sig osäker.

Varför?

Hur tar jag hand om ett parkettgolv på bästa sätt? Varför är det så viktigt att städa i tvättstugan? Och vem blir betalningsansvarig om mina gäster klottrar eller stökar till i trapphuset? Frågorna om hur man sköter en bostad kan vara många och är det första gången man bor i en hyresrätt är det inte självklart vad man har för skyldigheter och rättigheter.

Hur?

Fastighetsförvaltningen testar olika kommunikationslösningar gentemot målgruppen, informationsfilmer och informationsblad på olika språk är några av sätten som hyresgästerna kan ta del av. Nu testar vi bostadsappen där informationen alltid finns tillgänglig, när man behöver den.

Effektmål

Kommer att leda till finare lägenheter för uthyrning, mindre kostnader för utflyttande hyresgäster och en bättre grannsämja i fastigheterna.

Kontakt

Namn: Sara Hedberg
E-post: sara.hedberg@helsingborg.se

Namn: Per Åberg
E-post: per.aberg@helsingborg.se