Digitalisering & Teknik

Närvarosystem för personal inom personlig assistans

Testas som pilot

Närvarosystem för personal inom personlig assistans

Vad?

Vid överlämning mellan personal eller när en medarbetare kliver på sitt pass hos en kund skickas en signal om att hen är på plats. På så sätt upptäcks det snabbt om personalen är i tid till sitt pass så att kunden inte blir lämnad ensam. Närvarosystemet minskar administrationen för att hantera luckor i schemat och gör akuta planeringar smidigare.

Varför?

Medarbetare inom daglig verksamhet och personlig assistans har inte alltid överlappande scheman. Det gör att det inte finns någon inbyggd kontroll för att det finns personal på plats när kunden kommer hem från exempelvis sin dagliga verksamhet.

Idag sker kontrollen genom rapportering med SMS från personal till koordinator eller enhetschef. Om inte ett sms har kommit inom fem minuter efter det att personalen ska vara på plats måste enhetschefen lösa situationen och hitta en ersättare så snabbt som möjligt. Fem minuter är väldigt kort tid för enhetschefen men en förhållandevis lång tid för kunden som kanske står ensam och övergiven utan att kunna komma in till sitt boende.

Hur?

Genom mobilbaserade system kan personalen automatiskt ”checka in” när telefonen känner av kundens Wifi-signatur på hemmanätverket. Enhetschefen larmas endast om något inte stämmer och i det läget får hen information direkt i form av vem som ska vara på plats och dennes telefonnummer. Larm går också till den personal som är planerad att arbeta på passet.

Publicerad: 8 juni, 2020
Senast uppdaterad: 24 april, 2024

Effektmål

Minskat antal tillfällen där brukare blivit lämnade ensamma

Effektmål

Minskad tid som enhetschefen måste ägna åt att kontroller om överlämning skett

Invånarinvolvering

Lösningen testas tillsammans med vårdpersonal

Kontakt

Namn: Sara Månsson
E-post: sara.mansson@helsingborg.se