AR ökar förståelsen för globala målen
Vad?
Går det att skapa förståelse för hur de 17 globala målen finns närvarande i vår stad, av barn för barn, med hjälp av AR-teknik?
Varför?
Vi ser ett behov av att öka förståelsen för de globala målen och dess innebörd. Med hjälp av AR-teknik får vi en ny möjlighet att involvera barnen på ett visuellt sätt som är direkt kopplad till specifika platser i staden. På det sättet får de globala målen en plats i den lokala kontexten på ett nytt sätt.
Hur?
Barnen på Elinebergs förskolor skapar AR-material genom att placera de globala målen på olika ställen i staden som har specifik koppling till respektive mål, filmar dem och ljudsätter med sina berättelser om varje mål och dess plats. Mål nummer 3 – God hälsa och välbefinnande – snurrar till exempel nere vid Surflekan eftersom barnen tänker att lek och rörelse är viktigt för just det målet.
Status: Avbruten
Arbetet med att öka kunskapen kring de globala målen med hjälp av AR-teknik rullar på hos Elinebergs förskolor och erfarenheterna sprids bland annat via studiebesök. Testperioden är dock avslutad och initiativet förbereds inte för att skalas upp.