Integration

Familjen läser

Realiserad

Familjen läser

Vad?

”Familjen läser – för en mer jämlik skolstart” ska ge barn till lågutbildade föräldrar bättre förutsättningar att lyckas i skolan.

Varför?

Trots att skolan ska kompensera för barns olika förutsättningar, är barns framtidsutsikter starkt beroende av deras uppväxtmiljö och föräldrarnas utbildningsnivå. Så många som hälften av de barn vars föräldrar inte har studerat på gymnasienivå, går själva miste om behörighet – vilket enligt forskning fördubblar risken för att hamna i utanförskap.

Hur?

Genom individuell träning med speciallärare och förälder, kan barnen knäcka läskoden och förstå grundläggande matematik. Det stärker deras tillit till sin förmåga, och ger dem en bra skolstart. För föräldrarna har vi, tillsammans med Studiefrämjandet, utvecklat studiecirkeln ”Lyckas i skolan” som ger dem nödvändig kunskap för att kunna navigera i skolan och stötta sina barn.

Publicerad: 5 juni, 2020
Senast uppdaterad: 24 april, 2024

Effektmål

Stolta och glada femåringar som börjar förskoleklass med god självkänsla

Invånarinvolvering

Projektet utförs för och med familjer, både genom deltagandet i projektet och intervjuer

  • Drivs av

    Socialförvaltningen / Stadsledningsförvaltningen

  • Kategori

    Integration

  • Sektor

    Delaktighet / Föräldrar / Skola / Social hållbarhet / Social innovation

  • Partners

    Arbetsmarknadsförvaltningen / Arvsfonden / Helsingborgs bibliotek / Inva-sam / Invånare

Kontakt

Namn: Peter Lindqvist
E-post: peter.lindqvist@helsingborg.se