Hälsa

E-sport, gaming och onlinekultur

Idé utforskas

E-sport, gaming och onlinekultur

Vad?

Vi vill tillsammans med Helsingborgare utveckla bästa möjliga förutsättningar för att utvecklas inom e-sport på ett hälsosamt och hållbart sätt. Utifrån vilka nya perspektiv kan vi titta på den mängd aktiviteter som ryms inom e-sport, gaming och onlinekultur?

Varför?

Hur kan vi ge unga bästa möjliga förutsättningar för att utvecklas inom e-sport på ett hälsosamt och hållbart sätt? Vi vill ta reda på hur vi kan skapa ett ekosystem i Helsingborg där e-sport och gaming kopplas både till läroplanen och till en fantastisk fritid. Tillsammans med invånare testar vi sporten och kopplar på perspektiv kring fysisk och psykisk hälsa, ledarskap och organisation. Kan vi också undersöka skolresultat, framtida yrkesval och yrkesroller och hur e-sport, gaming och onlinekultur spelar för roll för socialt liv och balans i tillvaron?

Hur?

E-sport och gaming testas tillsammans med Högastenskolan i Helsingborg där elever från årskurs 7, 8 och 9 kommer till Tryckeriets e-sportrum varje vecka för att spela, coachas, prata om fysisk och psykisk hälsa samt provar på andra aktiviteter. Gaming och e-sport som aktiviteter startas även upp på Tryckeriet, där kombination spel, fysiska aktiviteter. och samtal testas i olika former. Testerna och resultaten kommer växlas upp till andra mötesplatser i staden.

Publicerad: 11 februari, 2021
Senast uppdaterad: 11 mars, 2024

Effektmål

Öka kunskap om e-sport och gaming. Förstärka e-sportens hälsofördelar (fysisk och psykisk) genom att kombinera e-sport och gaming med övriga aktiviteter och utbildning.

Invånarinvolvering

Test sker tillsammans med barn och unga som är med från skolan och deltagare på Tryckeriet.

Kontakt

Namn: Emil Sandrå
E-post: emil.sandra@helsingborg.se