Hälsa

Uppdrag Kärnan – en app med utvecklingspotential

Realiserad

Uppdrag Kärnan – en app med utvecklingspotential

Vad?

Det är inte lätt att föreställa sig hur anläggningen runt dagens Kärnan en gång sett ut. En hel befästning, utom kärntornet, revs ju i början av 1680-talet.
Helsingborgs museum har med spelappen Uppdrag Kärnan tagit fram ett körklart förslag till hur det kan ha sett ut innanför ringmuren före 1600-talet. Borggården var ju också en vardagsplats för byggnader och människor och inte alls den parkmiljö man ser idag.

Varför?

Som virtuell besökare får du i appen ett uppdrag av portvakten – ut på borggården och sök reda på några viktiga föremål, du får hjälp på vägen av några ur borgens besättning.
(Dessa föremål är alla verkliga arkeologiska fynd gjorda på plats i eller vid tornet, idag utställda på Dunkers Kulturhus).

Hur?

Nu är det dags att inom ramen för Innovation/H22 ta projektet till högre nivåer – vi är nyfikna på att undersöka om VR verkligen hjälper våra besökare till en bättre förståelse av en svunnen historisk miljö, det är kanske inte så självklart? Eftersom appens innehåll nu är ett pågående projekt vill vi veta hur gör vi när vi går vidare med att fylla den med ytterligare innehåll – i vilken riktning ska vi gå, mer ”spelifiering” eller mer information? Hur långt kan vi nå grafiskt/upplevelsemässigt med en realistisk budget? Hur ser mötet mellan spelvärlden och kunskapsvärldarna museum/utbildning ut? Hur hittar man den jämna balansen mellan Upplevelsen och förmedlingen av så korrekt fakta som möjligt?

Framför oss ser vi i mötet mellan människa och teknologi en komplex, men intressant, väv av virtuell programmering, historia/arkeologi och perception/pedagogik.

Publicerad: 28 maj, 2020
Senast uppdaterad: 24 april, 2024

Effektmål

är att erbjuda den digitala besökaren en uppfattning om den medeltida borggårdens omfattning. Ett annat effektmål är att försöka få den digitala besökaren att bekanta sig med fyra äkta arkeologiska fynd från samma plats. Ett tredje effektmål är att eftersom det ii spelets avslutning finns en uppmaning om att bege sig till DKH för i utställningen På gränsen se de fyra föremålen på riktigt. Kan vi mäta en ökning i antalet barn/unga som beger sig till Pg av denna anledning? (p g a Covid har denna punkt hittills inte gått att evaluera).

Resultat

Erfarenheter från framtagandet; • Nödvändigheten av nogsam offert på total arbetstid avseende teknikleverantörens arbete - skapande av den digitala miljön, korrigeringar, uppdateringar tar mkt arbetstid i anspråk. • Positiva erfarenheter i mötena med fokusgrupperna – två grupper från lag/mellanstadiet. Viktig input gällande språk samt påminnelse om det (korta) tålamod yngre elever har då de löser en uppgift. • Modet att stegvis uppdatera versionerna – precis som andra appar man har i sin tfn/platta – vi har som ambition att försöka söka finansiering för att fortsatt bygga på det visuella innehållet i spelet Sommaren 2020 uppdaterades spelet en sista gång efter erfarenheterna från och ovanstående, ansvarig var Paul på Kommunikationsavdelningen, språket slipades ytterligare och hela spelets avslutning blev mycket tydligare för brukaren.

Effektmål

Lärdomarna

Resultat

Erfarenheter från framtagandet; • Nödvändigheten av nogsam offert på total arbetstid avseende teknikleverantörens arbete - skapande av den digitala miljön, korrigeringar, uppdateringar tar mkt arbetstid i anspråk. • Positiva erfarenheter i mötena med fokusgrupperna – två grupper från lag/mellanstadiet. Viktig input gällande språk samt påminnelse om det (korta) tålamod yngre elever har då de löser en uppgift. • Modet att stegvis uppdatera versionerna – precis som andra appar man har i sin tfn/platta – vi har som ambition att försöka söka finansiering för att fortsatt bygga på det visuella innehållet i spelet Sommaren 2020 uppdaterades spelet en sista gång efter erfarenheterna från och ovanstående, ansvarig var Paul på Kommunikationsavdelningen, språket slipades ytterligare och hela spelets avslutning blev mycket tydligare för brukaren.

Invånarinvolvering

Skolbarn från Centrumskolans fritids (åldrarna 7 – 12) deltog i evaluering av den första beta-versionen sommaren 2019. Vi tog in feedback om; - VR-upplevelsen och orienteringsförmågan - Om att ta sig från uppdrag till uppdrag (behovet av en pil som visar riktningen) - Språket på textskyltarna, dess längd och tydlighet Skolbarn från Holstagårdsskolans lågstadium deltog i en evaluering våren 2020. Spelet var nu uppdaterat en gång sedan 2019. Vi tog in feedback om; - VR-upplevelsen och orienteringsförmågan - Spellängd, läsförståelse

Kontakt

Namn: Per-Magnus Johansson
E-post: Pelle.johansson@helsingborg.se