Sommaren 2020 satt Anna B, Lovisa och Andreas och funderade kring hur man skulle kunna veta hur många människor som rör sig på en daglig basis i våra lokaler. Anna B skrev upp dagens och veckans viktigaste möten på en whiteboard – en ganska analog procedur för en innovationshubb.

Covid var ett faktum men vi var fortfarande öppna. Före covid var det väldigt många kollegor från staden som strömmade igenom lokalerna, både spontana besök men även bokade möten i våra lokaler. De bokade rummen gick fint att få fram statistik på. Andreas började undersöka och fick tag på Axis som sände en representant för att titta på våra idéer och utmaningar. Vi har tre ingångar som alla använder sig av via tagg. Resultatet blev en sensor som registrerar passage från alla ingångarna och sedan sammanställer detta via en dashboard i realtid. 

Nu i oktober 2021 fick vi äntligen upp räknaren på den skärm som också visar Hbg Works möteskalender. Möteskalendern känns så viktig! Nu kan alla som de besökare som rör sig i huset se vad det är för möten som pågår, när, och vad det handlar om. Detta tror vi kommer att skapa ännu mer nätverkande, som leder till ännu mer synergier och kanske ännu mer innovation i slutändan. Eller så blir det bara en bra öppningskommentar där vid kaffeautomaten, som vi längtat så mycket efter att stå och tjöta vid. ”Var du på mötet om tjänsterobotar innan i eftermiddags?”, ungefär.

Vi ses på Works – du räknas!

 

  • Kristina Törnblom

    Och som man ser fram emot att hänga mer på Works nu!

    • Anna Lindgren

      Härligt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *