Vad?
Kontrollkompassen är ett digitalt verktyg som utvecklats för att automatisera och effektivisera leverantörskontroller i samband med offentlig upphandling inom Helsingborgs stad. Det har tagits fram gemensamt av Digitaliseringsavdelningen och Inköpsenheten, med syftet att minska den manuella handläggningen och öka kvaliteten i kontrollerna. Verktyget inhämtar och sammanställer data från flera interna och externa källor – såsom Bolagsverket, Arbetsmiljöverket och rättsdatabaser – för att ge en samlad bedömning av en leverantörs lämplighet. Den första versionen av Kontrollkompassen används nu som pilot av Inköpsenheten. På sikt är målet att verktyget ska kunna användas brett i staden, vid alla sorters av upphandlingar.
Hur?
Initiativet har hittills tagit form som en pilot där information automatiskt samlas in och analyseras. Nu vill vi ta nästa steg och vidareutveckla Kontrollkompassen till en stabil, användarvänlig och skalbar tjänst som kan användas brett inom stadens olika verksamheter. Under hösten 2025 planeras ett utvecklingsarbete där vi integrerar med externa leverantörers databaser, vilket gör det möjligt att ersätta flera nuvarande datakällor med ett mer heltäckande och kostnadseffektivt alternativ. Den nya versionen av verktyget kommer att testas under oktober-november, med lansering för bred användning i januari 2026 . Kontrollkompassen är efterfrågad av flera verksamheter i staden, och har potential att bli ett gemensamt verktyg i arbetet för en trygg, rättssäker och effektiv stad.
Varför?
Välfärdsbrott i samband med offentlig upphandling är ett växande problem i Sverige och riskerar att både underminera förtroendet för den offentliga sektorn och leda till att skattemedel går till oseriösa eller kriminella aktörer. Helsingborgs stad genomför varje år upphandlingar för cirka 3,6 miljarder kronor och har omkring 5 000 aktiva leverantörsavtal. Att säkerställa att vi samarbetar med rätt aktörer är avgörande för kvalitet, trygghet och laglydighet. Traditionellt har dessa kontroller gjorts manuellt, vilket både är tidskrävande och beroende av specialkompetens. Med Kontrollkompassen kan kontrollerna ske automatiserat. Det innebär både stora effektivitetsvinster och en möjlighet att i större omfattning förebygga felaktiga avtal, arbetslivskriminalitet och andra former av välfärdsbrott. Samtidigt bidrar verktyget till att stärka den sunda konkurrensen.
Effektmål
- Tidsbesparing
- Kostnadsbesparing
- Minskad risk för felaktiga avtalspartners
Utmaningar
- Hur kan vi stävja välfärdsbrott
Drivs av
- Stadsledningsförvaltningen