Vad?

I en pandemitid där festivaler, konserter och andra publika sociala och kulturella evenemang ställdes in ställde Hx festivalen om.

Vi gick från traditionell stadsfestival till Sveriges första och enda stadsfestival i digitalt format som i efterhand blev omtalat i branschen som Helsingborgsmodellen.

Digitala Hx festivalen bjöd på en unik upplevelse – vi tog festivalen hem till besökaren. Hx skapade nya vägar att uppleva det breda utbudet hos föreningslivet och ett nytt sätt för föreningarna att kunna visa upp deras verksamhet på ett kvalitativt och lekfullt sätt. Artister fick äntligen möjlighet att få stå på scen och komma ut till sin publik. I en annars stillastående bransch kunde vi erbjuda jobb till musiker, artister, tekniker, fotografer och evenemangspersonal.  För vissa artister var detta enda jobbet den sommaren.

2021 genomfördes Hx festivalen ännu en gång i ett annorlunda format,  vi skapade en hybrid med både en digital och fysisk festival på grund av gällande restriktioner.

Varför?

Genom att genomföra festivalen istället för att ställa in den möjliggjorde vi kreativa samarbeten med lokala näringslivet och föreningslivet, t ex take away-festivalmenyer, reportage med föreningar och prova på-aktiviteter efter gällande restriktioner. Vi producerade ett stort antal starka kulturinslag, i form av livestreamat och inspelat material, för publiken i en tid av isolering och distansering, dvs. då det behövdes som mest. Genomförande mot alla odds skapar stolthet och hopp om en framtid då vi återigen kan ses fysiskt och dela värdefulla upplevelser tillsammans.

Hur?

En omfattande och komplex digital live-produktion, främst på Helsingborg Arena och Fredriksdalsteatern men med material som spelas in runtom i staden. Vi ville skapa en stark Helsingborgskänsla och lokal stolthet. Genomförandet lyckades med hjälp av innovativa samarbeten med ett stort antal externa aktörer och inom staden.

  • Drivs av

    Helsingborg Arena och Scen AB

  • Utmaning

    Hur får vi människor att känna sig mindre ensamma?

  • Kategori

    Hälsa

  • Teknologier

    Digital kommunikation

  • Kostnad hitintills

    3600000 kr

  • Sektor

    Digitalisering, Kultur

  • Partners

    Digitaliseringsavdelningen, Helsingborg City, Helsingborgshem, Kulturförvaltningen, NSR, Skol- och fritidsförvaltningen, Stadsbyggnadsförvaltningen, Stadsledningsförvaltningen

Kontakt

Namn: Jonas Stoltz
E-post: jonas.stoltz@helsingborg.se

Namn: Helen von Platen
E-post: helen.vonplaten@helsingborg.se