framsidebild för Antiloops hemsida framsidebild för Antiloops hemsida
Grön omställning

Antiloop

Pilot

Vad?

Klimatförändringarna engagerar våra elever men det kan kännas som en alltför stor och svår fråga. Genom att ta ner den stora frågan om klimatet till vår vardagsmiljö blir det enklare att prata om vad som till exempel ökar koldioxidutsläpp och vilka förändringar vi kan göra. Matematikundervisningen blir också med en gång levandegjord uppgifterna handlar om ens egna vardag.

Med hjälp av visualiserad klimatdata vill vi göra det lättare att förstå sambanden mellan sina vardagsval och deras påverkan på klimatet. Genom att använda sensorer och integrationer ska eleverna kunna se - och räkna på - data om luftkvalitet, matsvinn och andra faktorer direkt i klassrummet.

Hur?

Vi använder IoT-sensorer som placeras i skolor och som mäter klimatrelaterade faktorer som luftpartiklar, matsvinn, koldioxidhalter och jordfuktighet. Data från dessa sensorer visualiseras i en digital panel som elever och lärare kan använda för att jämföra data i realtid. Eleverna kan se hur förhållandena i deras klassrum förändras under dagen och jämföra sin egen skola med andra skolor.

Vi använder också integrationer till olika system och webbtjänster, till exempel skolmaten.se och SMHI.

Under en pilotfas testades projektet på Västra Ramlösa skola, där elever och lärare fick workshops om hur IoT fungerar och gavs möjlighet att själva komma med idéer om vad de ville mäta. Den första versionen av panelen testades med fokus på att visa data om koldioxidhalt och ljudnivå i klassrummen samt matsvinn och luftkvalitet utanför.

I dagsläget (2025) använder 14 av Helsingborgs skolor Antiloop i olika utsträckning.

Arbetet har startats upp inom Strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige som är en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Varför?

Vi vill underlätta undervisningen om klimatförändringar genom att göra frågorna mer konkreta och nära elevernas egna upplevelser. Många elever och föräldrar har svårt att förstå eller relatera till klimatförändringar eftersom de ofta presenteras som abstrakta problem. Med detta projekt vill vi ge eleverna verktyg för att förstå och påverka sin egen miljö och se direkta resultat av sina beteenden, som exempelvis hur biltrafik påverkar luftkvaliteten utanför skolan.

Lärdomar

Tidiga tester har visat att när elever ser klimatrelaterad data i realtid, som från IoT-sensorer, leder det till diskussioner och konkreta beteendeförändringar, till exempel att cykla istället för att bli skjutsad i bil.

Effektmål

  • Fler startade samtal om klimat och miljö
  • Minskat matsvinn- gram/elev
  • Högre måluppfyllelse i matematik

Utmaningar

  • Hur kan vi minska vårt klimatavtryck och nå klimatneutralitet 2030?

Drivs av

  • Skol- och fritidsförvaltningen / Grundskolor / VO 2 Grundskola / Brunnsparksskolan / Nicolaiskolan

Drivs av

Skol- och fritidsförvaltningen

Kategorier

Klimatanpassning

Omställning

Grön omställning

Estimerad budget

1 200 000 kr