Här kan du läsa mer om de talare som kommer att hålla inspirerande föreläsningar under dagen.

Annika Gustafson

Annika är en framstående expert inom VR och immersivt berättande och arbetar som VR-strateg på Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborgs stad. Hon är medordförande för den internationella konferensen VR in Mental Health och leder det banbrytande forskningsprojektet The Whole Child, The Whole Day, som utforskar VR:s lugnande inverkan på barn och unga med intellektuella funktionsnedsättningar. Tidigare var hon verksamhetschef för BoostHbg, där hon drev ett av Europas mest innovativa utvecklingscenter för VR, immersive media och film.

Enrico Ronchi

Enrico är docent i utrymningsmodellering vid avdelningen för brandskyddsteknik och avdelningen för transport och vägar vid Lunds universitet. Han har varit gästforskare vid flera olika universitet, bland annat i Tyskland, USA, Spanien, Storbritannien och Japan. Han har en doktorsexamen från avdelningen för vägar och transport vid Polytekniska universitetet i Bari (Italien).

Rikard Jevinger

Rikard är en erfaren strategisk rådgivare och företagsledare med passion för att skapa affärsvärden genom innovation, digital transformation och effektiva kommunikationslösningar. Hans expertis sträcker sig över ett brett spektrum av discipliner, från integrerad marknadsföring till värdeskapande lösningar genom XR-teknologier (VR, AR, MR). Med en vision om att alltid ligga i framkant av teknologiska och strategiska möjligheter, brinner Rikard för att hjälpa företag och organisationer att navigera inom dessa områden som är under ständig utveckling.

Här kan du läsa mer om de utställare som kommer att vara på plats och visa sin teknik.

Helsingborgs stad

Testa att jaga gulliga aliens i MR eller koppla av med meditation i VR! Helsingborgs stad använder VR och MR inom vård och omsorg för avkoppling, träning och återhämtning. Tekniken hjälper personer med intellektuella funktionsnedsättningar och används även av personal för att träna lågaffektivt bemötande.

Läs mer!

Virsabi

Utforska hur XR-teknologi kan förändra inlärning och kommunikation! Virsabi visar hur VR kan användas för att träna på anställningsintervjuer, utforska städer i AR och utbilda personal på ett engagerande sätt. Testa även teknik som gör det enklare att kommunicera trots språkliga eller hörselmässiga utmaningar.

Läs mer!

Virotea

Upplev hur det känns att leva med en kognitiv funktionsnedsättning genom VR! ViroteaED ger vårdpersonal inom LSS och äldreomsorg en fördjupande VR-upplevelse där de får se världen ur individens perspektiv.

Läs mer!

Imitera

Utforska en plattform som gör XR mer mänskligt och intuitivt! Imitera utvecklar uppslukande digitala miljöer där tekniken anpassas efter människan och inte tvärtom.

Läs mer!

Imvilabs

VR-träning som förbättrar läshastigheten och koncentrationsförmågan genom ögonkoordinationsträning. Träna genom att streama valfritt innehåll på SVT Play eller Youtube. Metoden är patenterad och utvecklad i samarbete med forskare från Karolinska Institutet.

Läs mer!

Augmented Realm

AugmentedRealm utvecklar avancerade lösningar som kombinerar AI och XR för industriell kompetensutveckling. Vår demonstration visar vårt samarbete med Hitachi som integrerar videoströmning i realtid med AI-assistans och flerobjektsdetektering för tillverkningsmiljöer.

Läs mer!

Mindergy

Mindergy VR kombinerar evidensbaserade metoder för återhämtning, stresshantering och smärtlindring med den senaste VR-tekniken. Genom våra skräddarsydda och avslappnande upplevelser skapar vi en mer behaglig vårdupplevelse för patienter, minskar stress och ökar välmåendet i arbetslivet samt ger människor ett kraftfullt verktyg för bättre mental hälsa. Oavsett om det handlar om att lindra oro inför medicinska ingrepp, främja återhämtning på arbetsplatsen eller förbättra den dagliga balansen, gör Mindergy VR mental avkoppling lättillgänglig, var och när den behövs som mest.

Är du nyfiken på hur XR kan förändra Helsingborg – då är detta event för dig!

Vi välkomnar nyfikna och innovativa ledare, forskare, teknikpionjärer, start-ups, kreativa vildhjärnor, utvecklare, framtidsinriktade företag och allmänt nyfikna.