Daisy blir grundkoden till digitala assistenter
Delad kodbas till flera olika appar
Daisy är plattformen som alla digitala assistenter ska kunna utgå från. I dagsläget har stadens digitala assistenter Laiban och Britt-Mari utvecklats separat, trots att de till stor del delar kodbas. Genom Daisy ska assistenternas olika funktioner finnas var för sig, så att de kan användas för att bygga olika slags digitala assistenter.
Både Laiban och Britt-Marie är native iOS-appar, som använder befintliga funktioner så som röststyrning, språkstöd och ansiktigenkänning. Genom andra integrationer har flera andra funktioner tagits fram. Bland annat kan assistenterna säga vad användaren ska ha på sig baserat på väder, vad som serveras till lunch och mycket mer.
Kom igång med Daisy
Daisy är under utveckling. Kontakta oss om du har frågor under tiden.
- Språkförenkling med NLP
NLP (Natural Language Processing) används för att ta bort svåra ord och göra språket i assistenten tillgängligt för alla. Idag används funktionen för att förenkla matsedeln. ”Sprödbakade MSC-certifierade fiskpinnar som serveras med en remouladsås, kokt ekologisk potatis och grönsaksbuffé ” omvandlas automatiskt till ”Fiskpinnar med potatis och remouladsås”. - Integration med SMHI
Assistenten är uppkopplad mot SMHI, som i realtid kan säga hur vädret är baserat på geografisk position. Genom den funktionen kan assistenten säga till användarna vad de bör ha på sig.
- Kod i SwiftUI
SwiftUI är ett ramverk från Apple, som är enkelt att använda då det krävs mindre kod för att snabbt bygga ett gränssnitt till appar. - Spelmotor för roliga animationer
Med hjälp av en spelmotor, SpriteKit, har vi skapat intressanta och roliga animationer i Laiban. Med dessa animationer bli assistenten mer attraktiv för användarna. - Automatisk översättning till flera språk
Assistenterna har både text och tal i flera olika språk, vilket gör att fler får nytta av dem. - Adminfunktioner för personal
Assistenterna kan fyllas på med information som är specifik för verksamheten, via ett admingränssnitt som personalen har åtkomst till. Det går till exempel att ange vilken tid det serveras fika varje dag, så att assistenterna kan berätta det för användarna.
Kontaktpersoner
Sebastian Thulin, Stadsledningsförvaltningen (sebastian.thulin@helsingborg.se)
Ehsan Zilaei, Stadsledningsförvaltningen (ehsan.zilaei@helsingborg.se)