En kvinna står i en konsthall framför tre tavlor på en vit vägg En kvinna står i en konsthall framför tre tavlor på en vit vägg
Social omställning, Teknologisk omställning

Västra Berga skola testar virtuella kulturupplevelser

Avbruten

Vad?

Lärdomar
Projektet har bla använt VR-tekniken till att besöka platser som vi läser om t ex Antikens Athen och Rom. Främst Youtube 360 har använts
Det finns utmaningar i användandet:
Att få inloggningar att fungera
Att det finns fungerande konto till VR
Många program/appar kostar pengar och det gör det också svårt att använda och utnyttja tekniken.
Svårt att hitta material och applikationer, behövs mer inspiration.
Att det är svårt att använda skapar frustration och osäkerhet bland både kollegor och elever, vilket gör att det inte blir så stor användning som man tänker sig.
Det krävs fysiskt utrymme och projektet har därför också använt gympasalen i fritidsverksamheten
Framöver kommer man försöka förenkla inloggning och möjliggöra att det ska vara snabbare att komma igång på en lektion med VR. Tänker oss också att lägga in en workshop kring tekniken där lärare får testa.

Hur?

Västra Berga testar under vårterminen -22 att använda VR för att ta del av konstupplevelser med hjälp av en klassuppsättning VR-set.

Varför?

Många elever upplever begränsningar när det kommer till att ta del av kulturupplevelser, samtidigt som användandet av VR-tekniken ökar på fritiden. Kan vi dra nytta av intresset för spelupplevelser i VR för att öka intresset för ämnena i skolan?

Utmaningar

  • Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?

Drivs av

  • Skol- och fritidsförvaltningen / Västra Berga skola

Drivs av

Skol- och fritidsförvaltningen

Kategorier

Lärande, VR

Omställning

Social omställning, Teknologisk omställning

Estimerad budget

100000