Social omställning

Värdeskapande lärande för hållbar utveckling med fokus på klimatneutralitet

Pilot

Vad?

Värdeskapande lärande handlar om att integrera lärandeaktiviteter och metoder som inte bara fokuserar på att överföra kunskap, utan också på att skapa värde för andra och för samhället som helhet. Det innebär att göra lärandet meningsfullt, praktiskt och tillämpningsbart på verkliga situationer och problem vilket hjälper eleverna att förstå och bidra till positiva förändringar i samhället och miljön.

Hur?

Idéen är att i testa hur grundskolan kan arbeta med värdeskapande lärande som en metod/ramverk för att möjliggöra elevernas engagemang och initiativ att bli värdeskapande handlingar som syftar mot hållbarhet och klimatneutralitet, någonting som redan testats med gott resultat på några förskolor i staden. Genom värdeskapande lärande vill vi möjliggöra elevinsatser för hållbarhet och klimatneutralitet. Som en positiv bieffekt medför arbetet en meningsfull och effektiv inlärningsmiljö för både elever och lärare.

Varför?

Vi vill engagera Helsingborgs stads barn och elever i förskolor och skolor att arbeta för hållbar utveckling med delmålet att nå klimatneutralitet år 2030.

Effektmål

  • 100% av målgruppen upplever ett ökat engagemang för klimatneutralitet

Avgränsningar

Pilotas på Ringstorpsskolan under skolåret 2024-25 skolåret

Utmaningar

  • Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
  • Hur kan vi göra invånarna mer delaktiga och medskapande?

Drivs av

  • Barn- och utbildningsnämnden

Drivs av

Skol- och fritidsförvaltningen

Kategorier

Demokrati

Omställning

Social omställning

Kontakt

Emma Sjöberg

Estimerad budget

80 875 kr