Vad?
Värdeskapande lärande handlar om att integrera lärandeaktiviteter och metoder som inte bara fokuserar på att överföra kunskap, utan också på att skapa värde för andra och för samhället som helhet. Det innebär att göra lärandet meningsfullt, praktiskt och tillämpningsbart på verkliga situationer och problem vilket hjälper eleverna att förstå och bidra till positiva förändringar i samhället och miljön.
Hur?
Idén är att testa hur grundskolan kan arbeta med värdeskapande lärande som en metod för att möjliggöra elevernas engagemang och initiativ att göra värdeskapande handlingar som syftar mot hållbarhet och klimatneutralitet, någonting som redan testats med gott resultat på några förskolor i staden. Som en positiv bieffekt medför arbetet en meningsfull och effektiv inlärningsmiljö för både elever och lärare.
Vi har genom handledning av Per Dahlbeck och med Martin Lackéus forskning som grund involverat alla arbetslag och skolledning på Ringstorpsskolan i värdeskapande lärande. Detta har skapat en möjlighet att arbeta gemensamt och fokuserat i hela skolan.
Metoden kommer knytas ihop med BUMS-dagarna i april.
https://intranat.helsingborg.se/sff/larande/larande-for-hallbar-utveckling/barn-och-unga-moter-och-skapar-staden/
Varför?
Vi vill engagera Helsingborgs stads barn och elever i förskolor och skolor att arbeta för hållbar utveckling med delmålet att nå klimatneutralitet år 2030.
Effektmål
- 100% av målgruppen upplever ett ökat engagemang för klimatneutralitet
Avgränsningar
Pilotas på Ringstorpsskolan under skolåret 2024-25 skolåret
Utmaningar
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
- Hur kan vi göra invånarna mer delaktiga och medskapande?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen / Förvaltningskontoret / Administration & juridik / Team lokal och säkerhet / Ringstorpsskolan