Social omställning

Tychometern 2.0

Avbruten

Vad?

Status: Avbruten

Arbetet med Tychometern 2.0 har resulterat i en lösning som under vårterminen -23 har testats av elever och lärare på Tycho Brahe-skolan. Lösningen uppskattas av användarna och vi kan konstatera att det finns ett behov och en efterfrågan kring att kunna arbeta med uppföljningen av elevernas utveckling på det här viset. Detta även på våra andra gymnasieskolor.

Initiativet kommer dock inte gå vidare till uppskalning enligt innovationsmodellen utan kommer istället att hanteras inom ramarna för upphandling av verksamhetssystem. Flertalet av våra system ska upphandlas på nytt inom de kommande åren och vi vill kunna väga in den efterfrågade funktionaliteten i det sammanhanget istället för att breddimplementera en avgränsad lösning direkt och parallellt. Resultatet av det kan bli att behovet av Tychometern 2.0 kvarstår men det kan också bli att funktionaliteten kan ingå i ett annat system.

Hur?

Detta ville lärarna på Tycho Brahe-skolan lösa och har de senaste åren arbetat med en gemensam excelfil för att få en överblick över hur det går för eleverna, vilket gett inte bara en överblick utan också nya möjligheter till analys av vilka åtgärder som kan vara rätt att sätta in. Arbetet har vidareutvecklats och mynnat ut i verktyget Tychometern. Pilotversionerna har visat sig skapa värde och man har hittat nya funktioner att testa – att eleverna kan vara delaktiga med kommentarer i verktyget på samma sätt som läraren till exempel.

Tychometern 2.0 är en webbaserad plattform och vi utvecklar det som ett komplement till Itslearning med bra integrationer till Skola24 och Procapita.

Varför?

Elever och deras vårdnadshavare ska få fortlöpande information om elevens utveckling och en del i det arbetet är det utvecklingssamtal som oftast hålls en gång per termin. Det är svårt och tidskrävande för en ämneslärare eller mentor att få till en överblick över en elevs utveckling i många olika ämnen samtidigt. Vanligtvis samlar lärarna ihop sina kommentarer inför varje utvecklingssamtal och det är ofta först då som en mentor också får koll på hur det går för eleverna i elevernas andra kurser.

Utmaningar

  • Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?

Drivs av

  • Barn- och utbildningsnämnden

Drivs av

Skol- och fritidsförvaltningen

Kategorier

Lärande

Omställning

Social omställning

Estimerad budget

491532