Social omställning

Staden som lärrum

Avbruten

Vad?

Hur kan vi använda elevskapat digitalt material för att berätta om staden för Helsingborgs invånare och besökare? Kan vi använda VR för att lära oss om vår stads historia genom att besöka platser både då och nu?

Hur?

När elever själva får skapa sitt lärmaterial och det materialet dessutom används av riktiga mottagare så bidrar det ofta till ett ökat intresse för ämnet. I projektet Staden som lärrum testar Pedagogiskt Center, Västra Ramlösa skola och Olympiaskolan hur vi dels kan använda stadens miljöer för att skapa lärrum för eleverna och dels med hjälp av teknik tillgängliggöra platser som annars kan vara svåra för alla att ta sig till.

Idén har testats och under ett par månader har eleverna på Västra Ramlösa skapat filmmaterial som berättar om olika platser i Helsingborgs stad.

Projektet har också utforskat möjligheterna att hitta bra sätt att samla, dela och inspirera till mer elevskapat material.

Varför?

Vi behöver hitta nya sätt att skapa studiemotivation hos våra elever och vi vill tillgängliggöra platser som annars kan vara svåra för alla stadens elever att nå.

Utmaningar

  • Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?

Drivs av

  • Barn- och utbildningsnämnden / Pedagogiskt center

Drivs av

Skol- och fritidsförvaltningen

Kategorier

Lärande

Omställning

Social omställning

Estimerad budget

820437