Vad?
Socialförvaltningens Råd- och stödkoordinatorer har funnits sedan augusti 2022. Verksamheten Råd- och stöd har som fokus att vara invånarvänlig på så sätt att det ska vara enkelt för invånaren att komma i kontakt med koordinatorerna där invånaren önskar eller på de arenor som koordinatorerna uppsöker. Koordinatorernas roll är att stötta invånaren till rätt insats utan mellanhänder. Innovationen ligger i den oväntade servicen som resulterar i tidiga insatser. Genom att identifiera och hantera problem i ett tidigt skede kan man förhindra att de blir mer omfattande och komplexa.
Hur?
Arbetsuppgifter för Råd- och stödkoordinator: Att dagligen hantera inkommande ärenden och erbjuda hög eller till och med oväntad service. Fortsätta finnas på andra arenor än socialtjänstens, t.ex. drop in på stadsbibliotek och andra mötesplatser i staden. Fortsätta utveckla vår tillgänglighet. Vilka platser kan invånaren möta oss på? Finns det fler platser vi kan vara på? Fortsätta delta på föräldramöten och föräldraträffar på tex förskola/grundskola. Ge information om vilka stöd som erbjuds i staden samt bemöta föräldrars frågor. Fortsätta arbetet med samverkan och nätverk med stadens olika aktörer och arenor. Utforska samverkans/arbetsformen och tillhörigheten för teamet.
Varför?
Servicen som Råd- och stöd erbjuder är frivillig och utgår från invånarens eget uttalade behov av stöd. Invånaren väljer själv vilka behovsområden som skall vara styrande och på vilket sätt koordinatorerna skall vara behjälpliga i en överbryggning till adekvat stöd, det kan innebära att följa med till ett första möte men även följa upp om det valda stödet känts bra. Koordinatorerna kan finnas kvar som stöd för invånaren fram till att stödkontakt/insats är etablerad. Koordinatorerna coachar och motiverar invånaren till att söka och ta emot stöd samt hjälper invånaren att vid behov kartlägga och prioritera i sin situation.
Utmaningar
- Hur kan vi få människor att känna sig mindre ensamma?
Drivs av
- Socialförvaltningen