Vad?
När en medborgare hamnar i en ohållbar överskuldsättning uppstår stora kostnader för samhället. De finansiella kostnaderna är kostnader för försörjning till följd av ett utanförskap, till exempel a-kassa, sjukpenning och ekonomiskt bistånd, dels produktionsförluster på grund av oförmåga att arbeta. Andra kostnader består av välfärdskostnader, till exempel till följd av att den överskuldsatte får psykisk eller somatisk (kroppslig) ohälsa eller utvecklar missbruk.
Hur?
Vi testar ett samtalsverktyg som vi tror kommer att
Ge tjänstemän en naturlig och avdramatiserad ingång att börja en diskussion med invånare om olika möjliga problemområden i deras liv.
Underlätta för invånaren att identifiera de mest angelägna utmaningarna i hens liv, och att ge invånaren mer makt över vad och hur hen ska beskriva sin situation.
Detta arbete görs tillsammans med Arbetsmarknadsförvaltningen, Socialförvaltningen.
Varför?
Visionen är att vi tidigt och smidigt kan stöttar våra invånare med ekonomiska utmaningar så att deras ekonomiska stress växer inte till en krissituation.
Om vi förebygger en krissituation kan individen slippa onödiga ångest och lidande medan samhället slippar kostnad av tjänster för eventuella skuldsanering, psykisk ohälsa, sjukskrivning, m.m.
Effektmål
- En smartare samordning av stadens insatser för människor med ekonomiska svårigheter för att ge effektivare stöd
- Ett proaktivt och uppsökande arbetssätt för att fånga upp och stödja där det finns en ökad risk för ekonomisk utsatthet
Drivs av
- Socialförvaltningen
- Arbetsmarknadsförvaltningen
- Stadsledningsförvaltningen / Kontaktcenter