Vad?
En ny berättarmetod i några av våra kulturhistoriska miljöer som gårdar och i stadskvarteret där vill utveckla tredimensionella lyssnarupplevelser för besökare i alla åldrar. Vi börjar ett pilotprojekt på vår skogsbygdsgård Lillarydsgården där tiden idag är satt till 1830. Besökarna kommer att få uppleva hur gården kommer till liv med hjälp utav ljud. Med det tredimensionella ljudet ges besökaren möjlighet att ställa sig mitt i händelsernas centrum och får följa en livscykel på gården.
Hur?
Detta är ett samarbete mellan Helsingborgs museum och Fredriksdal där en kulturpedagog, en antikvarie och en fotograf genom bidrag från Region Skåne deltar i en lärprocess med ett antal workshops tillsammans med andra kulturarvsinstitutioner. Metoden bygger på prototyping d.v.s. att projektet testas och utvärderas under arbetets gång.
BoostHbg har tilldelats bidrag från Region Skåne för att hålla samman detta och ytterligare sex projekt inom den skånska kulturarvssektorn med syfte att hitta rätt format för starka berättelser och lika starka publikupplevelser.
Varför?
Helsingborgs museum är en van förmedlare med olika metoder och till olika målgrupper. Lillarydsgården är en fantastisk lärmiljö för skolelever, studenter men också för besökare. Förmedlarna är kultur- och naturpedagoger men också volontärer som befolkar gården och berättar dess historia. Men gården besöks också när det inte finns förmedlare på plats. En tredimensionell lyssnarupplevelse kan bli en ingång till livet på gården för besökare i alla åldrar och med olika kulturell bakgrund. Den kan sätta igång fantasin och öppna upp en tyst gård för alla som vill lyssna. Ljudupplevelsen som är ordlös ska sätta igång besökarens fantasi istället för att museet står som förmedlare som i en klassisk audioguide. Helsingborgs museum har inte arbetat med tredimensionell storytelling tidigare. Det blir en spännande innovation att arbeta vidare med. Andra historiska miljöer står på tur om vi och vår publik känner att lyssnarupplevelserna på Lillarydsgården väcker intresse.
Effektmål
- Att den nya upplevelsen ska väcka intresse bland besökarna och öppna upp för vidare utveckling av Helsingborgs museers sätt att skapa intresse kring kulturarvet.
Utmaningar
- Hur kan vi göra invånarna mer delaktiga och medskapande?
Drivs av
- Kulturförvaltningen