Hur?
Under H22 City Expo kunde mässbesökarna uppleva en modevisning med hjälp av VR-teknik. Efter de första testerna finns intresset kvar att fördjupa sig inom möjligheterna med 3D-teknik. Framåt kommer lärare och elever att arbeta med programmet CLO 3D för att ersätta eller förenkla traditionella tids-&materialkrävande praktiska moment i undervisningen, och att göra VR till en del av skapandeprocessen för eleverna.
Lärdomar
Åk2 och 3 har introducerats i programmet CLO3D och eleverna är väldigt positiva
Som undervisningsmaterial är programmet över förväntan då det spänner från allt från konstruktion, material, skapa tryck och programmet kan användas i en mängd kurser hos oss.
Varför?
På Textil- och designprogrammet tränar eleverna sig på bland annat sömnad, mönsterkonstruktion, modeteckning och materiallära. Att samlas för en modevisning är ett vanligt sätt för studenterna att dels lära mer genom varandras designer och materialval men också för att visa upp sina kunskaper och skapelser för omvärlden. Idag förutsätter detta dock att alla behöver infinna sig på samma plats och trängas runt ett enskilt plagg vilket gör att det kan bli svårt att i egen takt reflektera kring ett verk, likaså att återkomma till det senare.
Utmaningar
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen / Nicolaiskolan