Burk med kritor och en barnhand som ritar med en krita Burk med kritor och en barnhand som ritar med en krita
Social omställning, Teknologisk omställning

Myran - smartare kvalitetsuppföljning i förskolan

Skala upp

Hur?

Metod

Använda innovativ datamodellering för att samla in och analysera barnens kunskapsutveckling på enhetsnivå.
Använda i analysen de indikatorer på kvalitetskriterier som Helsingborgs stads förskolor har identifierat.
Triangulera data med hjälp av maskininlärning för att skapa enhetsprofiler och identifiera utvecklingsområden.
Resultat

Resultaten från Myran har ökat medvetenheten om undervisningen hos de förskolor som deltagit. Pedagogerna har blivit mer medvetna om och engagerade i undervisningens utformning och effekter

Med hjälp av Myran har det blivit enklare för pedagoger att göra formativa bedömningar av undervisningens effekter. De kan nu avgöra barnens kunskapsutveckling på ett icke-dömande och icke-normativt sätt.

Varför?

Kraven på kvalitet och utveckling i förskolan är högt ställda och målet är varje barn får bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande.

Med hjälp av maskininlärning kan olika typer av data föras ihop och analyseras. Organisatoriska data – som gruppstorlek och antal pedagoger per barn, bakgrundsdata på enhetsnivå samt barngruppernas kunskapsutveckling kan med hjälp av maskininlärning analyseras för att identifiera utvecklingsområden och mer träffsäkra åtgärder.

En del av den data som behövs för att genomföra analyserna finns redan insamlat, medan annan behöver samlas in. Eftersom kunskapsutvecklingen i förskolan inte bedöms på individnivå kan artificiell intelligens i form av maskininlärning användas för att få en indikation av barnens kunskapsutveckling på en enhetsnivå.

Vi kan till exempel analysera bilder av barnens arbeten för att identifiera en progression. Analys av svar på olika case där pedagoger gör en bedömning av barnens svar med hjälp av en digital lösning är en annan typ av data som kan analyseras med hjälp av ML.

Läroplansmålen gällande kvalitet och utveckling i förskolan kan alltså förverkligas med hjälp av mer diversifierat data som fångas upp och analyseras på ett mer effektivt och smidigt sätt.

Effektmål

  • 100% av förskolorna använder Myran
  • 100% av förskolorna använder underlag från Myran i kvalitetsrapporten

Utmaningar

  • Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?

Drivs av

  • Skol- och fritidsförvaltningen / Gymnasieplanering vägledning och forskning / Forskning och utveckling / Förskolor

Drivs av

Skol- och fritidsförvaltningen

Kategorier

AI, Lärande

Omställning

Social omställning, Teknologisk omställning

Estimerad budget

652 277 kr