Vad?
Med inspiration från projektet Läsa äger vill vi testa modellen att låta äldre elever inspirera yngre elever till inom ett visst ämne, i det här fallet matematik som är ett prioriterat område för oss.
Hur?
Gymnasieelever som är extra intresserade av matematik (och kanske undervisning?) får möjlighet att söka lovjobb och på det viset få en liten slant för att bidra till fritidshemmens undervisning. Matchningen görs via Arbetsmarknadsförvaltningens praktikupplägg. Eleverna i förskoleklass och upp till om årskurs 3 får lära känna matematiken på ett roligt, lekfullt och inspirerande sätt när de får träffa äldre elever som själva blivit intresserade av matematik. Fritidspedagogerna blir handledare för gymnasieeleverna och kan förhoppningsvis både bli inspirerade till nya lekfulla ingångar till matematiken och samtidigt göra gymnasieeleverna intresserade av läraryrket.
Varför?
Vi vill öka mattekunskaperna och intresset i tidig ålder för att öka elevernas gymnasiebehörighet och möjligheter på arbetsmarknaden på sikt.
Effektmål
- Ökad måluppfyllelse i matematik
Avgränsningar
Under hösten 2025 gör vi ett första test för att se hur modellen fungerar och vilket värde det kan ge. Vad kommer vi behöva justera för att göra en större testomgång senare? Vi avgränsar oss till matte i det här skedet men finns stora möjligheter att tillämpa även inom andra områden.
Utmaningar
- Hur kan vi blir bättre på att attrahera, behålla och utveckla kompetens?
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen