Vad?
Att rörelse stimulerar inlärning vet vi sedan gammalt. Att rörelsebaserad pedagogik och AR (Augumented Reality – förstärkt verklighet) också tycks funka vet vi också sedan gammalt, bland annat tack vare det utmärkta arbete som gjorts av Inger Edforss-Fuchs- som sammanställt insikter av det sk VASS-projektet.
När vi arbetade med Stadsbyggnadsförvaltningen i innovationspiloten Pladdra så fick vi tidigt aha-upplevelser när eleverna lekte runt i de virtuella lekplatserna och provlekte dem. Specialpedagogerna kom direkt med input till att några av de elever som vi jobbat med hade lärt sig koncept som de tidigare haft svårt med. Detta fick oss att vilja utforska AR och lärande ännu mer.
Hur?
Som tur var så hade vi redan nästan allt vi behövde för att sätta igång med en första ”MVP” dvs en enkel prototyp i en digital lösning som vi bara behövde modifiera lite. Vi hade gjort en prototyp i Unity som det ”bara” var att bygga en ny variant av. Vi bestämde tillsammans med pedagogen att testa låta eleverna träna multiplikationstabellen och kunde efter ett par gånger konstatera att det verkade falla väl ut. Hurra!
Vi ville inte nöja oss med multiplikationstabellen. Vi jobbade vidare med samma elever för att undersöka vilka andra moment i matten som var svåra, och som vi skulle kunna testa med komponenterna rörelse, ipad och utomhus. Eleverna ville jobba med bråk och fick tillsammans jobba fram koncept som i mångt och mycket byggde på att i en AR-yta jobba med byggstenar delar-helhet och ta sig framåt och få lite svårare uppgifter varje gång.
Här (https://www.instagram.com/p/Cd-hA2wIrV_/) finns en liten video från processen med eleverna!
Varför?
AR-teknik kan främja rörelse och rörelse främjar i sin tur lärande.
Utmaningar
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
- Hur främjar vi psykisk och fysisk hälsa bland unga?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen