Vad?
Lärdomar
Insikter från testet:
För eleverna är det veckans höjdpunkt. De har hittills åkt på guidad tur i London, besökt Peterskyrkan och stallet i Betlehem tillsammans med Jesus, Josef och Maria (tror tom några hann besöka himmelriket (?)).
Tidskrävande att ladda och uppdatera
Viktigt med bra kvalitet i 360-filmerna för att inte eleverna ska bli yra
Svårt att hitta bra appar för skolan, appar där de kan vara aktiva.
Tidskrävande att installera appar på varje par glasögon
Fattas ett system för att köpa appar, finns bara betalkort för Apple än så länge.
Kräver mycket utrymme, till och med en liten grupp på 13 elever blir för trångt i ett vanligt klassrum.
Svårt att hålla kolla på att eleverna gör vad de ska. Glasögonen går att koppla upp mot skärm men det fungerar bara för ett headset åt gången.
Appar som testats:
Sharecare You Anatomy, Alcove, FitXr, Youtube VR, Wander, BeatSaber, All-in-one Sports VR mfl.
Status: Avbruten
Arbetet rullar vidare på Holstagårdsskolan men testfasen är avbrutet och initativet förbereds inte för uppskalning.
Hur?
Hur?
Med hjälp av en halvklassuppsättning VR-set med tillhörande programvara och licenser (Oculus) kommer Holstagårdsskolans elever få besöka olika länder på geografi-lektionerna – och kanske pyramider och synagoger i historia och religion?
Varför?
Idag lägger läro- och kursplaner stor vikt vid elevernas kontakt med omvärlden. Vi vill främja ett lärande genom att eleverna får hämta sina kunskaper via upplevelser utanför klassrummet. Men att faktiskt och fysiskt besöka andra platser är ofta svårt, det kostar pengar och kräver att det finns aktörer som har möjlighet att ta emot elevernas besök.
Virtual reality-tekniken utvecklas i raskt takt och nu vill vi utforska vad VR-upplevelser kan göra för att engagera och inspirera våra elever till nya kunskaper om samhället och världen.
Utmaningar
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen / Grundskolor / VO 1 Grundskola / Holstagårdsskolan