Social omställning

Från grusplan till skog

Avbruten

Vad?

Status maj 2023

Grusplanen är omvandlad till en skogsinspirerad miljö där flera olika sorters träd och annan växtlighet är under etablering.
Ett uteklassrum är på plats, utvärdering kring hur mycket det används pågår
Interaktiv belysning är på plats och elevernas alster kan projiceras på olika ytor
Vi har inte kunnat hitta och installera IoT-sensorer för att mäta hur mycket platsen används.

Hur?

På Drottninghögsskolan finns en stor gammal grusplan som vi nu undersöker om vi kan utveckla till något helt annat – en skogsinspirerad miljö som knyter ihop skolan med staden runtom. En plats för både rörelse, lärande och återhämtning. Kan vi skapa ett arboretum eller en skogsträdgård med interaktiv belysning? Kan vi bygga ett uteklassrum och plantera träd som man vill sitta och läsa under? Kan vi mäta hur mycket platsen används med hjälp av IoT-lösningar?

Varför?

Skolgården kan vara vårt gröna uterum, ett ställe där vi kan hämta ny kraft och bli av med spring i benen, en plats där teori får möta praktik, ett ställe som gör det möjligt för oss att lära även med kroppen. En skolgård för alla, en skolgård som rymmer lugn, aktivitet och lärande.

Idag har vi ytor på våra skolgårdar som inte fyller samma funktion som de gjorde när de planerades första gången. Och vi lär oss mer och mer idag om hur en skolgård kan planeras för att inspirera till mer rörelse och mer lärande i leken. En skolgård kan också vara en gemensam plats och en plats som kopplar ihop skolan med resten av samhället runtom.

Effektmål

  • Ökad rörelse och rekreation under skoldagen

Utmaningar

  • Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?

Drivs av

  • Barn- och utbildningsnämnden / Förvaltningskontoret / Administration & juridik / Team lokal och säkerhet / VO 2 Grundskola / Drottninghögsskolan

Drivs av

Skol- och fritidsförvaltningen

Kategorier

Hälsa

Omställning

Social omställning

Kontakt

Emma Sjöberg

Estimerad budget

1870650