illustration av en kvinna som står i en värld av AI illustration av en kvinna som står i en värld av AI
Teknologisk omställning

FolketsAI - plattform

Pilot

Vad?

Folkets AI är en innovationspilot som testar att under en begränsad tidsperiod låta ett dedikerat team av kommunanställda programmerare tillämpa befintliga AI-modeller och anpassa dem för behovsområden från verksamheterna, främst från innovationsledarna men också från verksamhetsutvecklingsperspektiv.
Lösningar med hjälp av AI skapar större förutsägbarhet, snabbare service och besparingar av tid. Tillämpad AI i verksamheterna ökar tillgängligheten av människor. När varenda anställd i välfärden behövs, behöver vi se till att de fokuserar på rätt saker.
Stadens innovationslogik (testa småskaligt, verifiera, testa vidare om det verkar ge värde osv) tillämpas i ett antal case där det är viktigare att testa först för att få erfarenheter och därefter skapa supersäkra systemlösningar- på det sättet kan vi röra oss framåt och basera vårt arbete på faktisk användning, användarorienterad design och skarp användarupplevelse.

Hur?

Först ut är ett case där vårt team tittar närmare på flödet av förfrågningar om hjälp och stöd i bygglovsärenden. Stadens kontaktcenter hanterar 10.000 ärenden per år och en stor del av dessa är av den karaktären att de skulle kunna hanteras av en maskin.
Därefter tar vi oss an en liknande lösning för att underlätta för kollegorna som ägnar sig åt direktupphandling. Istället för att tveka kring lagar och regler, diskutera dem med maskinen och få faktabaserad vägledning i olika upphandlingsärenden. Detta är annars oerhört tidskrävande, och vår upphandlingsavdelning har identifierat stort värde om vi kan underlätta ärendena genom att spara tid.
Det råder ingen brist på förslag på tillämpningar! Inför starten på detta har vi bland annat diskuterat tillämpningar inom:
Socialförvaltningens enormt många timmar som läggs på dokumentation av ärenden
Barns lärande med hjälp av text till bild
AI för granskning och sammanfattning av forskningsartiklar
Svenskaundervisning där maskinen hjälper till med lektionsinnehåll, planering och uppföljning
Handlingsplaner för elever i skolan som inte klarar målen
Kontaktcenter får en ännu bättre chatbot som är baserad på de nya språkmodellerna.
Osv osv. Tillämpningsförslagen blir fler och fler så snart vi gör lite mer än bara skrapar på ytan. Vi tror att en tillämpning kommer öppna dörrarna till nästa.

Varför?

Tillämpningen av AI i offentlig verksamhet går för långsamt och världens mest digitaliserade land halkar efter. Detta är något som aktörer inom exempelvis nätverket AI Sweden konstaterar tillsammans med parter som alla försöker bidra till att öka farten på utvecklingen.
Ofta beror det kanske på kulturfrågor (vi är livrädda för att testa), inlåsningar i system (långa kontrakt, svårt att driva på utveckling) och GDPR-beroenden (som också skapar onödig nervositet och blockeringar). Välfärden brottas samtidigt med utmaningar som brist på personal och högre förväntningar på service, alldeles för stort klimatavtryck, otrygghet och arbetslöshet. Enorma utmaningar som AI skulle kunna vara en viktig del av för att lösa.
I Europas mest innovativa kommun jobbar ett helt team programmerare på digitaliseringsavdelningen, till stor del med webbutveckling. Inget fel i det, men vi tror att det är fel prio när utvecklingen av AI går så rasande fort utanför kommunens väggar.
Att utvecklingen inom AI går rasande fort är något som för med sig möjligheter, men också en lång rad hot. För att väljare, folkvalda och tjänstepersoner skall ha en chans att hänga med och engagera sig, påverka och utforma hur AI skall användas i vårt samhälle så behöver fler personer kunskaper, erfarenheter och ökad förståelse för möjligheter och risker. ”Folkets AI” kallar vi det här initiativet av den anledningen – vi vill ägna oss åt AI för folket, berätta transparent om tillämpningarna och skapa diskussioner, nyfikenhet, bättre kravställan på lösningar framöver osv.

Effektmål

  • Enkelt för verksamheter att sätta upp och använda en digital assistent

Utmaningar

  • Hur kan vi förenkla invånarnas vardag med hjälp av ny teknik?

Drivs av

  • Stadsledningsförvaltningen

Drivs av

Stadsledningsförvaltningen

Kategorier

AI

Omställning

Teknologisk omställning

Kontakt

Björn Lindell

Estimerad budget

475000