Teknologisk omställning

Folkets AI bygglov

Pilot

Vad?

Tillämpningen av AI i offentlig verksamhet går för långsamt och världens mest digitaliserade land halkar efter. Detta är något som aktörer inom exempelvis nätverket AI Sweden konstaterar tillsammans med parter som alla försöker bidra till att öka farten på utvecklingen. Ofta beror det kanske på kulturfrågor (vi är livrädda för att testa), inlåsningar i system (långa kontrakt, svårt att driva på utveckling) och GDPR-beroenden (som också skapar onödig nervositet och blockeringar). Välfärden brottas samtidigt med utmaningar som brist på personal och högre förväntningar på service, alldeles för stort klimatavtryck, otrygghet och arbetslöshet. Enorma utmaningar som AI skulle kunna vara en viktig del av för att lösa. I Europas mest innovativa kommun jobbar ett helt team programmerare på digitaliseringsavdelningen, till stor del med webbutveckling. Inget fel i det, men vi tror att det är fel prio när utvecklingen av AI går så rasande fort utanför kommunens väggar. Att utvecklingen inom AI går rasande fort är något som för med sig möjligheter, men också en lång rad hot. För att väljare, folkvalda och tjänstepersoner skall ha en chans att hänga med och engagera sig, påverka och utforma hur AI skall användas i vårt samhälle så behöver fler personer kunskaper, erfarenheter och ökad förståelse för möjligheter och risker. ”Folkets AI” kallar vi det här initiativet av den anledningen – vi vill ägna oss åt AI för folket, berätta transparent om tillämpningarna och skapa diskussioner, nyfikenhet, bättre kravställan på lösningar framöver osv. Läs mer i den bifogade länken om möjligheter och hot med AI, (skriven av fantastiska Judith Wolst) där det bland annat konstateras att: Som vanligt kokar det ner till oss människor av kött och blod. Trots imponerande smarta AI-modeller är det till syvende o sist vi som behöver jobba för att framtiden ska gynna oss. Det är vi som behöver fixa framtiden. Vi avser ta oss an case för case med målsättningen att inte göra perfekta vattentäta produkter, men tillämpningar som pekar på värdet av att kommunen som organisation behöver en konstant förmåga att ta tillvara på AI:ns möjligheter framöver.

Hur?

Först ut är ett case där vårt team tittar närmare på flödet av förfrågningar om hjälp och stöd i bygglovsärenden. Stadens kontaktcenter hanterar 10.000 ärenden

Varför?

Ett initiativ som syftar till att höja NKI för bygglov som är uppdrag från SBN.

Utmaningar

  • Hur kan vi förenkla invånarnas vardag med hjälp av ny teknik?

Drivs av

  • Stadsbyggnadsnämnden

Drivs av

Stadsbyggnadsförvaltningen

Kategorier

AI

Omställning

Teknologisk omställning

Kontakt

Anna Harlin, Ehsan Zilaei

Estimerad budget

400 000