Vad?
”Familjen läser – för en mer jämlik skolstart” ska ge barn till lågutbildade föräldrar bättre förutsättningar att lyckas i skolan.
Hur?
Genom individuell träning med speciallärare och förälder, kan barnen knäcka läskoden och förstå grundläggande matematik. Det stärker deras tillit till sin förmåga, och ger dem en bra skolstart. För föräldrarna har vi, tillsammans med Studiefrämjandet, utvecklat studiecirkeln ”Lyckas i skolan” som ger dem nödvändig kunskap för att kunna navigera i skolan och stötta sina barn.
Varför?
Trots att skolan ska kompensera för barns olika förutsättningar, är barns framtidsutsikter starkt beroende av deras uppväxtmiljö och föräldrarnas utbildningsnivå. Så många som hälften av de barn vars föräldrar inte har studerat på gymnasienivå, går själva miste om behörighet – vilket enligt forskning fördubblar risken för att hamna i utanförskap.
Lärdomar
Metoden är idag väl utvecklad och skalas upp med medel från Allmäna arvsfonden till fler skolor i staden. VI tittar även på spridning nationellt - det är en unik verksamhet med långsiktigt stora effekter, som dock tar lång tid att följa upp.
Effektmål
- Ökad bokstavskännedom hos barnen
- Ökad fonologisk medvetenhet hos barnen
Avgränsningar
Till förskolor i områden med låg utbildningsnivå.
Utmaningar
- Hur kan vi öka invånarnas trygghet och säkerhet?
- Hur får vi alla i samhället att bli anställningsbara eller självförsörjande?
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
- Hur främjar vi psykisk och fysisk hälsa bland unga?
- Hur kan vi göra invånarna mer delaktiga och medskapande?
- Hur kan vi arbeta för att stärka integrationen?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen
- Socialförvaltningen