ett barn sitter och ritar vid ett bord ett barn sitter och ritar vid ett bord
Social omställning

Ett datadrivet förhållningssätt för färre kränkningar i skolan

Avbruten

Vad?

Initiativet började som en innovationspilot och det har sedan visat sig att det funnits ett system på marknaden som möter behovet. Beslut om uppskalning har därför inte tagits, istället har det fattats beslut om implementering av nytt system. Systemet är nu implementerat och arbetet rullar på.

Hur?

Vi undersökte först en egen potentiell lösning, undersökte marknaden och testade sedan ett system med ett par av stadens skolor. Det systemet används nu av alla skolor.

Varför?

Att dokumentera och följa upp anmälda kränkningsärenden är grundläggande för att kunna arbeta systematiskt för att förhindra uppkomsten av nya kränkningar. Dokumentationsprocesserna är dock tidsödande för skolpersonalen och svårhanterade utifrån ett analysperspektiv.

Utmaningar

  • Hur kan vi öka invånarnas trygghet och säkerhet?
  • Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?

Drivs av

  • Skol- och fritidsförvaltningen

Drivs av

Skol- och fritidsförvaltningen

Kategorier

Lärande

Omställning

Social omställning

Estimerad budget

1812376