Vad?
Det digitala teamet ska testa hur vi kan bedriva delar av det sociala arbetet med digitala kanaler och hjälpmedel, men också hur vi kan organisera oss bättre för att kunna möta invånarnas behov.
Hur?
Ett digitalt team bygger på en helhetssyn av socialt arbete. Teamets socialsekreterare handlägger hela processen från anmälan/ansökan till beslut om insatser och insatser. De behöver kunna möta både barn/ungdomars och vuxnas behov. Digitala teamet jobbar med riktiga ärenden, men är frikopplade från sedvanliga produktionskrav, för att de ska kunna få fria händer att testa. Målet är att tillsammans med brukare skapa helt nya, och i vissa fall radikalt annorlunda, arbetsmetoder och processer. En tjänstedesigner stöttar teamet i att våga tänka nytt.
Varför?
Digitalisering erbjuder många möjligheter för ökad tillgänglighet, insyn, effektivitet och delaktighet. Invånarnas behov i kontakt med socialtjänsten bör ligga till grund för hur dessa möjligheter utnyttjas. Samtidigt finns det projekt som till exempel Buurtzorg som visar på stora vinster i ett generalistarbetssätt, något som socialförvaltningen vill testa parallellt.
Effektmål
- Driva på digitalisering i förvaltningen och utforska ett generalistarbetssätt
Drivs av
- Socialförvaltningen