Vad?
Barn med generell språkstörning har stora behov av insatser vad gäller logopedisk behandling och
specialpedagogik för att klara skolgång och vardagsliv. Trädgårdsmiljöer har visat sig ha restorativa och rehabiliterande effekter på hälsan och används allt mer som ett sätt för att främja återhämtning från till exempel utmattningssyndrom hos vuxna. Skulle en trädgårdsmiljö kunna ha samma effekt på språkutveckling hos elever?
Hur?
Metoden har testades under läsåren 20/21 och 21/22 och bedöms underlätta språkutvecklingen hos eleverna. Begränsningar i plats och möjlighet till transport gör det dock svårt att skala upp initiativet i nuvarande form.
Arbetet rullar vidare på Wieselgrensskolan men testfasen är avslutad och initiativet förbereds inte för uppskalning.
Varför?
Språket är en grundläggande nyckel för kunna ta till sig sin utbildning och för möjligheten till ett givande och hållbart arbetsliv. Vi behöver hitta nya sätt att skapa miljöer som underlättar för elever med språkstörningar att tillägna sig språket och sin utbildning.
Utmaningar
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen / Wieselgrensskolan / Elevhälsan