Vad?

Som en gammal klassisk telefonkiosk men fullpackad med modern och digitala teknik för kommunikation. Lika enkel att använda som en gammal mynttelefon, men nu med teknik som äldre personer kan använda precis lika lätt som mynt.

Varför?

Digital teknik gör det möjligt för fler äldre personer och personer med funktionsnedsättning att vara mer delaktiga i samhället. Genom digital kommunikation kan personer på särskilda boenden prata med vänner och familj på ett smidigt sätt, något som många har glädje av.

Hur?

För att göra den digitala upplevelsen så bra som möjligt testar vi att bygga ”telefonkiosker” på våra boenden där samtal kan ske ostört och med de bästa tekniska förutsättningarna. På en skyddad plats med rejäl skärm, bra kamera, mikrofon, högtalare och en bekväm stol kan man fokusera på samtalet med sina nära och kära istället för att vara rädd att tappa surfplattan i golvet.

Effektmål

Fler samtal genomförda i "kiosken" än i andra utrymmen

Kontakt

Namn: Johan Müllern-Aspegren
E-post: johan.mullern-aspegren@helsingborg.se