Vad?
Med hjälp av historisk skolrelaterad data kan en AI-lösning ge prognoser för framtida gymnasiebehörighet. Metoden kan också identifiera samband och effekter mellan resultat och olika faktorer. Hur kan vi använda den typen av insikter för att anpassa stödet våra elever behöver för att nå gymnasiebehörighet?
Hur?
Vi använder maskininlärningsmodeller för att analysera olika typer av data från olika perspektiv; huvudman, enhet och elevnivå. Tekniken hjälper oss att automatisera och visualisera analysresultat och vi använder stöd från forskning till att tolka och implementera resultaten. Några exempel på data som används och analyseras: Betygsresultat alla ämnen
Elev- och lärarenkät kopplat till kap 2 i läroplanen (Skoltempen)
Resultat digitala matematiktester i åk 2, 4, 5, 7 och 8 Frånvaro
Personalomsättning
Sjukfrånvaro
Medarbetarenkäten (HME)
Uppbyggandemedel
Andel elever med utländsk bakgrund
Andel elever med föräldrar med högskoleutbildning
Status: Skalas upp
Initiativet har fått beslut om uppskalning och just nu förbereds en implementeringsplan för att rulla ut lösningen till alla Helsingborgs stads skolor.
Varför?
Skolan är en dataintensiv verksamhet. Med hjälp av dataanalys kan vi skapa bättre förutsättningar för att mäta kvalitén och förbättra lärandet hos våra barn och elever. Dataanalys ger oss en mer nyanserad bild av resultaten i förhållande till olika faktorer. Politiker, förvaltning, rektorer och pedagoger kan arbeta mer effektivt med att tolka och omvandla resultaten till åtgärder samtidigt som de får feedback på de insatser som redan har gjorts. Med hjälp av datadriven skolutveckling kan vi:
Öka möjligheten för fler barn och elever att uppnå sin maximala potential
Öka måluppfyllelsen i skolan
Öka behörigheten till och genomströmningen i gymnasiet Få en skola som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Effektmål
- 100% av grund- och gymnasieskolorna använder Skolanalys
- 100% av skolorna använder underlag från Skolanalys i kvalitetsrapporten
Utmaningar
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen / Förvaltningskontoret / Gymnasieplanering vägledning och forskning / Forskning och utveckling