Vad?
Datadriven skolutveckling är ett initiativ som syftar till att förbättra kvaliteten i förskola och grundskola genom att använda dataanalys som grund för informerade beslut. Initiativet inkluderar utveckling av ett digitalt verktyg. Lösningen hjälper skolor och förskolor att samla in, analysera och visualisera data för att bättre förstå barnens och elevernas behov samt de förutsättningar som påverkar lärande och undervisning.
Hur?
Vi samlar in data från olika källor och analyserar det för att identifiera samband och trender som hjälper oss att förstå och förbättra skolornas kvalitet. Genom modern teknik och automatiserade processer kan vi korsanalysera data och avslöja insikter som tidigare baserades på antaganden. Arbetet sker i nära samarbete med skolledare och pedagoger för att säkerställa att resultaten är både relevanta och användbara i praktiken.
Typer av data som samlas in och analyseras i Skolanalys:
• Prestationer: Studieresultat, närvaro, resultat från digitala tester.
• Skolfaktorer: Personalomsättning, sjukfrånvaro, lärartäthet, andelen behöriga lärare och antal elever per lärare.
• Demografiska faktorer: Föräldrars utbildningsnivå, andel elever med utländsk bakgrund.
• Utvärderingar: Resultat från elev- och lärarenkäter.
Så används data:
• Med hjälp av modern analys, inklusive diagnostiska och prediktiva modeller, identifierar vi samband mellan resultat och förutsättningar.
• Data visualiseras och presenteras användarvänligt för att stödja skolledare och pedagoger i deras arbete med att tolka resultaten och planera insatser.
• Insikterna används för att följa upp förbättringsåtgärder, utveckla strategier och effektivisera resursanvändningen.
Skolanalys är under uppskalning och kommer erbjudas alla Helsingborgs stads skolor. Under 2024 har 6 grundskolor anslutit och som stöd finns en arbetsgrupp som hjälper till med implementeringen. Under 2025 kommer ytterligare grundskolor men också förskolor och gymnasieskolor att kunna börja använda Skolanalys i sitt systematiska kvalitetsarbete.
Varför?
För att skapa en likvärdig och framgångsrik skola behöver vi förstå vilka faktorer som påverkar skolresultaten och i vilken grad. Den insikten gör det möjligt för skolor och förskolor att identifiera de åtgärder som ger störst effekt. Genom att fatta beslut baserade på data:
• Ökar vi transparensen och effektiviteten i kvalitetsarbetet.
• Skapar vi bättre förutsättningar för att alla barn och elever ska nå sin fulla potential.
• Främjar vi systematiska förbättringar i skolans verksamhet.
Effektmål
- 100% av grund- och gymnasieskolorna använder Skolanalys
- 100% av skolorna använder underlag från Skolanalys i kvalitetsrapporten
Utmaningar
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen / Förvaltningskontoret / Gymnasieplanering vägledning och forskning / Forskning och utveckling