Vad?
En ny digital bokningstjänst via helsingborg.se och i medarbetarens outlook ska främja kontakten runt en invånare eller en familj utifrån invånarens behov istället för att utgå från våra traditionella processer.
Hur?
Funktionerna ska ge möjlighet till en kontakt där invånaren har mycket större möjligheter att påverka hur och när kontakten sker och vad den innehåller.
Bokningstjänsten blir ett sätt att digitalisera socialtjänsten och bli en del av vår digitala tid. Idén har sitt ursprung i de behov som invånarna beskrev i de invånarintervjuer som digitala teamet gjorde vid uppstarten. Dessa har sedan vidareutvecklats med personal från hela förvaltningen för att skapa en prototyp.
En prototyp testas hösten 2023.
Varför?
Invånaren kan genom bokningstjänstens funktioner få ett större handlingsutrymme, en ökad delaktighet och självbestämmande kring sina möten och kontakter hos socialförvaltningen.
Effektmål
- En förbättrad kontakt mellan socialsekreterare och klient för bokning av mötestider.
- Sänkta trösklar att ta kontakt med socialtjänsten i HBG, (invånarens upplevelse)
- Ökad effektivitet i arbetet, minskad tid för administration för kurser och besök
Utmaningar
- Hur kan vi öka invånarnas trygghet och säkerhet?
- Hur kan vi förenkla invånarnas vardag med hjälp av ny teknik?
- Hur kan vi göra invånarna mer delaktiga och medskapande?
Drivs av
- Socialförvaltningen
- Arbetsmarknadsförvaltningen