ung tjej sitter vid en dator med en illustrerad bakgrund av flera olika matematiska formler ung tjej sitter vid en dator med en illustrerad bakgrund av flera olika matematiska formler
Social omställning

Blickspårning för individualiserad matteundervisning

Avbruten

Vad?

Vi har utforskat möjligheterna med blickspårningsteknik för att se om det kan hjälpa oss att hjälpa våra elever bättre.


Tekniken har testats inom ramarna för matteundervisningen, först på Elinebergsskolan och sedan ytterligare ett par skolor. Vi har även gjort ett forskningssamarbete med Stockholms universitet.

Hur?

Eye tracking eller blickspårningsteknik består av en del med kamerasensorer som samlar in data om hur blicken går över en yta – de nio sensorerna sitter på insidan av ett par glasögon och följer på det sättet hur blicken går.

Den andra delen består av en mjukvarudel där data från sensorerna analyseras och visualiseras och på det viset skapar ett underlag att arbeta vidare med.

Varför?

En av de största utmaningarna vi har inom skolan är att individualisera undervisningen för att möta
alla elever på den nivå där de befinner sig. Med det här initiativet vill vi se vilken skillnad det kan göra om vi kan se hur eleven tar till sig information, i vilken ordning hen tittar på olika delar i en uppgift blickspårningsteknik och få svart på vitt på på vad eleven faktiskt upptäcker i undervisningen.

Utmaningar

  • Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?

Drivs av

  • Skol- och fritidsförvaltningen / Gymnasieplanering vägledning och forskning / Forskning och utveckling / Pedagogiskt center / Grundskolor / VO 3 Grundskola / Brunnsparksskolan / Elinebergsskolan / Raus Planterings skola / VO 4 Grundskola / Rydebäcksskolan

Drivs av

Skol- och fritidsförvaltningen

Kategorier

Lärande

Omställning

Social omställning

Kontakt

Cecilia Larsson

Estimerad budget

1 289 630 kr