Vad?
Barnens H22 resulterade i flera kreativa idéer och byggen där eleverna visualiserar hur de vill se sina framtida stadsdelar. Byggena scannades in som 3D-objekt under våren 2022 och kunde även upplevas med AR-teknik.
Hur?
Initiativet började med att tre klasser på Maria Park-skolan fick planera och bygga framtidens stadsdel. De lärde sig om H22, diskuterade vad en ”smart stad” kan innebära, gjorde studiebesök och utmanade resten av Helsingborgs F-3:or att vara med och bygga framtidens stad. Arbetet resulterade i flera stadsdelar och filmmaterial där Maria Park-eleverna berättar om H22.
En utmaning gick ut till stadens alla lågstadieklasser att vara med och bygga sin egen stadsdel. 500 elever från 10 skolor i staden anmälde sig.
Läs mer om Barnens H22 på Pedagogsajten.
Varför?
Istället för att skolans värld är en egen plats vill vi att våra elever får möjlighet att på ett praktiskt och påtagligt sätt kan vara en del av stadsutvecklingen.
Utmaningar
- Hur kan vi få fler elever att nå kunskapsmålen i skolan?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen