Vad?
Allt fler digitala tjänster designas för att man ska kunna tala med dem och människor finner sig allt oftare i en situations där man samtalar med chatbot. Talar du med brytning eller stark dialekt blir du inte alltid förstådd och vi ville undersöka om vi kunde träna en tal-till-text modell så att den lättare förstår bruten svenska.
Hur?
Genom intervjuer och workshops har det gjorts en analys av Helsingborgs stads behov av digitala taltjänster. Vi gjorde ett test med crowdsourcing för att samla in röstdata och sen gjorde tränade vi ett antal tal-till-text modeller för att se vilken modell som svarade bäst på träning.
Varför?
Om staden och andra aktörer utvecklar digitala tjänster designade för att användaren ska tala med dem är det otroligt viktigt att vi jobbar med tillgängligheten även för den som talar med bruten svenska eller stark dialekt. Det handlar om att stärka det digitala innanförskapet och skapa digitala tjänster som gynnar alla grupper.
Tal-till-text modeller är en given del av digitala tjänster som vill ge ökad service och bättre användarupplevelse men kan också gynna ett mer effektivt sätt att arbeta.
Drivs av
- Arbetsmarknadsförvaltningen
- Stadsledningsförvaltningen