Vad?
Klimatförändringarna påverkar oss alla, och många barn och ungdomar i Helsingborg engagerar sig i att hitta lösningar på dessa problem. Det är dock ofta svårt att förstå hur våra dagliga aktiviteter bidrar till klimatavtryck, och den information som finns är ofta allmän och inte anpassad till vår lokala miljö.
Med hjälp av klimatdata vill vi göra det lättare för elever och lärare att förstå sambanden mellan sina vardagsval och deras påverkan på klimatet. Genom att använda sensorer och visualiseringar ska eleverna kunna se data om luftkvalitet, matsvinn och andra faktorer direkt i klassrummet.
Hur?
Genom projektet "Antiloop" använder vi IoT-sensorer som placeras i skolor och som mäter klimatrelaterade faktorer som luftpartiklar, matsvinn, koldioxidhalter och jordfuktighet. Data från dessa sensorer visualiseras i en digital panel som elever och lärare kan använda för att jämföra data i realtid. Eleverna kan se hur förhållandena i deras klassrum förändras under dagen och jämföra sin egen skola med andra skolor.
Under en pilotfas testades projektet på Västra Ramlösa skola, där elever och lärare fick workshops om hur IoT fungerar och gavs möjlighet att själva komma med idéer om vad de ville mäta. Den första versionen av panelen testades med fokus på att visa data om koldioxidhalt och ljudnivå i klassrummen samt matsvinn och luftkvalitet utanför.
Nu bjuder vi in fler skolor i Helsingborg att vara med i projektet och sätta upp sensorer som samlar in och visualiserar klimatdata. Målet är att ansluta upp till 25 skolor under hösten 2023.
Arbetet utförs inom Strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige som är en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.
Varför?
Syftet med projektet är att underlätta undervisningen om klimatförändringar genom att göra frågorna mer konkreta och nära elevernas egna upplevelser. Många elever och föräldrar har svårt att förstå eller relatera till klimatförändringar eftersom de ofta presenteras som abstrakta problem. Med detta projekt vill vi ge eleverna verktyg för att förstå och påverka sin egen miljö och se direkta resultat av sina beteenden, som exempelvis hur biltrafik påverkar luftkvaliteten utanför skolan.
Utmaningar
- Hur kan vi minska vårt klimatavtryck och nå klimatneutralitet 2030?
Drivs av
- Skol- och fritidsförvaltningen / Grundskolor / VO 2 Grundskola
- Stadsledningsförvaltningen