AI-vägledningsassistent

Pilot

Vad?

Arbetslöshet och kompetensbrist är högt prioriterade utmaningar i Helsingborg och i hela samhället. Att fler arbetar ger en högre sysselsättning som driver tillväxt och säkrar resurser till välfärden och framtida samhällsutmaningar. För detta behöver fler av stadens invånare hitta sin väg via utbildning som möter arbetsgivarnas behov av kompetens.

Vägledning med hjälp av AI för att fler invånare ska gå vägen via utbildning till självförsörjning och sysselsättning. Initiativet handlar om att fler helsingborgare enkelt, effektivt och kvalitetssäkert ska få tillgång till information och allmän vägledning som ökar möjligheter att komma in i ett studiesammanhang. Detta med syfte att öka vår tillgänglighet.

Hur?

Vi vill tillsammans med Kontaktcenter, SLF och Sambruk testa konceptet med AI-assistent inom studievägledning för att utforska vilka värden och effekter en sådan funktion skulle kunna generera. Under första fasen kommer en prototyp att designas för att sedan testas tillsammans med invånare. Vi hoppas och tror att vägledningsassistenten i ett nästa steg har potential att skalas upp till andra verksamheter inom AMF och staden.

Varför?

I augusti 2025 kom 1 300 förfrågningar om bokning av vägledningssamtal via stadens hemsida. Vi kan idag utifrån nuvarande arbetssätt bara tillgodose en minoritet av dessa, och i de samtal som sker ägnas ofta tid åt att förmedla generell information och vägledning. Fler resurser är inte lösningen utan förändrade arbetssätt. Om AI-assistenten kan fungera som en första kontakt till invånaren, så tror vi att vi får bättre hantering och ökad kvalitet i hela processen. Då kan istället studie- och yrkesvägledare ägna mer tid åt samtal med invånare för att tillgodose deras individuella behov.

Drivs av

  • Arbetsmarknadsförvaltningen

Drivs av

Arbetsmarknadsförvaltningen

Estimerad budget

700 000