Vad?
Initiativet syftar till att utveckla och testa en modell för "accelererat lärande" inom yrkesutbildningen för installationselektriker. Detta innebär att utbildningen omvandlas från traditionella kurser till kompetensområden som definieras av branschen och matchas med arbetsmarknadens krav. Utbildningen kombinerar klassrumsundervisning med praktiska övningar på daglig basis samt närmare koppling med arbetsplatsförlagt lärande (APL), och erbjuder studenterna en väg till direkt yrkeskompetens utan behov av efterföljande lärlingstid.
Hur?
I konceptet är matchningen och företagens involvering central. Företagen involveras redan från start genom att handledare på företagen utbildas i upplägget. Företagskontakterna säkerställs genom branschorganisationen Installationsföretagen, som är involverade i projektet centralt och lokalt. Urvalsprocessen/matchningen ska utarbetas särskilt för att nå elever som är motiverade att genomföra förloppet och snabbare komma ut i arbete. I projektet ska en pilotutbildning på 36 veckor genomföras med start i maj 2024.
Varför?
Det finns över tid ett stort behov av kvalificerad arbetskraft inom el- och installationsbranschen, samtidigt som vi har utmaningar med att fylla utbildningsplatser och minska antalet avhopp. Målet är att effektivisera kompetensförsörjningen och att matcha elever och företag bättre. Vi vill också utforska hur lärdomar från detta initiativ kan appliceras på andra yrkesutbildningar.
Effektmål
- Effektivisering av utbildningsvägen för installationselektriker
- Effektiv matchning mellan elever och arbetsgivare
- Motiverade elever
Utmaningar
- Hur kan vi blir bättre på att attrahera, behålla och utveckla kompetens?
- Hur får vi alla i samhället att bli anställningsbara eller självförsörjande?
Drivs av
- Arbetsmarknadsförvaltningen / Vuxenutbildning