Vad?

Kan vi använda sensorer för att mäta vad som påverkar vårt klimat och sedan visualisera det med hjälp av dashboards i våra klassrum?

Varför?

Klimatförändringarna påverkar oss alla och många av våra barn och unga är djupt engagerade i att  hitta lösningar på utmaningarna de för med sig. Kan vi underlätta undervisningen om hur klimatet fungerar och göra något konkret av en fråga som annars kanske upplevs lite abstrakt?

Hur?

Vi testar sensorer som mäter klimatpåverkande faktorer och visualiserar sedan dem på en dashboard som går att använda i undervisningen.

Elever och lärare på Västra Ramlösa och Gläntanskolan har genom workshops lärt sig mer om hur IoT (sakernas internet) fungerar och letat efter idéer på vad som går att mäta på det sättet. Nu samlar vi in elevernas återkoppling för att se vilka datakällor som är intressanta och hur elevernas tankar kring visualisering ser ut.

En första version av dashboard hittar du här. Nu kan eleverna följa ljudnivå och co2-nivå i realtid i sitt klassrum. Jordfuktighetssensorer och luftdata är på gång. Att kunna följa matsvinnet löpande vill vi också kunna få till.

På H22 City expo:

 

Effektmål

Ökade möjligheter att använda IoT-teknik i undervisningen

Invånarinvolvering

Idén testas med elever på Västra Ramlösa-skolan.

Kontakt

Namn: Jennifer Tong - Hbg Works
E-post: jennifer.tong@helsingborg.se

Namn: André Karpelius - Västra Ramlösa skola
E-post: andre.karpelius@helsingborg.se

Namn: Thomas Huldt - Digitaliseringsavdelningen
E-post: thomas.huldt@helsingborg.se