Trygghet

Klick – hitta rätt direkt i den digitala världen

Avbruten

Klick – hitta rätt direkt i den digitala världen

Vad?

Äldre har ibland begränsad erfarenhet av digitala plattformar och kan få försämrad finmotorik genom ålder. När appar i mobiler och surfplattor startas och styrs genom små ikoner drar sig många äldre för att använda tekniken. Kontakten med nära och kära kan minska samtidigt som det digitala utanförskapet ökar.

Klick tar bort behovet av att navigera runt i surfplattan och komma ihåg vilka ikoner som hör ihop med vilka program. Med ett färgglatt kort kommer du att kunna göra allt du vill utan att trycka på en enda ikon.

Varför?

Det digitala utanförskapet kan kännas som ett hinder för att kunna göra vardagliga saker. En så självklar sak som att ringa dina anhöriga kan kännas olustigt om du inte behärskar tekniken.

Klick gör det lättare att använda en surfplatta även när fingrarna börjar bli stela eller när ikonerna blir små och känns kluddiga. Tydliga, fysiska, smarta kort gör det enkelt att ringa och titta på det du vill utan att du behöver tänka på hur.

Du slipper håller reda på hur du startar Skype eller om det var Duo. Anhöriga kan underhålla med spellistor och koppla veckans film till ett kort, så att ena veckan visas Lawrence av Arabien och andra veckan Åsa-Nisse.

Hur?

Vi har skapat fysiska kort anpassade utifrån individens behov. Korten är utformade så att de är lätta att förstå, till exempel ett kort med SVT:s logga för att starta SVT Play och titta på nyheterna.

På baksidan av en surfplatta lägger du det önskade kortet emot en kortläsare. Läsaren slår upp kortets information i en databas och startar önskad app. Ett kort med en bild på en dotter kan starta ett videosamtal till henne via Skype och ett annat kort med ett bokomslag på kan starta en uppläsning av den boken. Ett tredje kort sätter igång nyheterna eller melodikrysset.

Klick utvecklades på vård- och omsorgsförvaltningen under ett innovationsevenemang för invånare sommaren 2020, som ett sätt att försöka minska det digitala utanförskapet. Under 2021 har lösningen testats och vidareutvecklats. Målet för 2022 är att genomföra fler användartester och ta fram fler testenheter.

Lärdomar

Syftet med Klick var att användaren på egen hand skulle kunna hantera Klick. Flera tester utfördes med en testperson som hade Klick stående hos sig men flera problem med utförandet rapporterades. När man t.ex. använde kortet till en kontakt så ringde det inte upp direkt och korten var inte helt optimalt utformade eftersom testpersonen/kunden inte riktigt kunde plocka upp korten på ett smidigt sätt. Det krävde dessutom interaktion och stöd av personalen ändå.

Grundtanken var god men eftersom vi inte kunde få till kommunikationsbiten, som var huvudsyftet, såg vi inte anledning att fortsätta med initiativet. Vi konstaterar att behovet kvarstår men att Klick inte är rätt sätt att möta det behovet. Behovet kommer därför att undersökas vidare på annat sätt.

Publicerad: 13 oktober, 2020
Senast uppdaterad: 18 april, 2024

Effektmål

Ökat användande av digitala hjälpmedel bland utsatta grupper ger bättre kommunikation och minskat digitalt utanförskap

Effektmål

Ökad känsla av självständighet

Invånarinvolvering

Tester i hemmiljö med användare genomfördes under julhelgen 2021.

Kontakt

Namn: Niels Bergsten
E-post: niels.bergsten@helsingborg.se