Vad?

Hur kan Helsingborgs elever i årskurs F-3 vara med och skapa framtidens stadsdel? Det är Maria Pettersson på Maria Park-skolan nyfiken på och med Skol- och fritidsförvaltningens innovationsmedel ska hon testa tanken om Barnens H22.

 

Varför?

Istället för att skolans värld är en egen plats vill vi att våra elever får möjlighet att på ett praktiskt och påtagligt sätt kan vara en del av stadsutvecklingen.

Hur?

Under vårterminen testade tre klasser på Maria Park-skolan att planera och bygga framtidens stadsdel. De lär sig om H22, diskuterar vad en ”smart stad” kan innebära, gör studiebesök och utmanar resten av Helsingborgs F-3:or att vara med och bygga framtidens stad. Vårterminens arbete resulterade utöver stadsdelar i en film där Maria Park-eleverna berättar om H22.

Under höstterminen 2020 gick en utmaning  ut till stadens alla lågstadieklasser att vara med  och bygga sin egen stadsdel – se filmen här. 500 elever från 10 skolor i staden har hittills anmält sig och kommer under vårterminen 2021 få stöd och material för att bygga sina egna stadsdelar. Parallellt utforskar vi möjligheter att skapa och uppleva framtidens stadsdelar virtuellt och samarbetar med Stadsbyggnadsförvaltningens initiativ Pladdra.

Läs mer om Barnens H22 på Pedagogsajten och följ projektet på instagram!

På de här skolorna håller eleverna just nu på att bygga framtidens stadsdelar:

  • Wieselgrensskolan
  • Västra Ramlösa skola
  • Husensjö
  • Nanny Palmkvist
  • Gantofta skola
  • Maria Parkskolan
  • Ringsstorpsskolan
  • Svensgårdsskolan
  • Vittra Landborgen
  • Slottsvångsskolan

Effektmål

Ökad elevdelaktighet i stadsutvecklingen

Effektmål

Test av nya digitala verktyg för pedagogik och delaktighet

Invånarinvolvering

Eleverna på 9 skolor runt om i staden deltar i projektet genom att bygga framtidens stadsdel

Kontakt

Namn: Maria Pettersson
E-post: maria.pettersson1@helsingborg.se